Wednesday, February 23, 2011

hadapi dengan senyuman..

assalam..

aku nk luahkan prasaan kat cni blh x?
aku tension sgt sjk kblakangn nih..trlalu byk perkara yg aku fkrkan lam kpla otak aku ni..
ari tu..aku g bc blog kwn2 aku..kbykkn diorg crta sal mslh diorg..
bkn sje kat blog..tp masyarakat sekelilig aku pun crta sal mslh diorg. pndek kata meluahkan perasaan..
aku cuba utk x fkr sal mslh aku ni..btimpa2 mslh yg dtg..tp bila aku pk balik, sbnrnya mlsh yg aku hadapi tu x lah seberat mn.. tp knpa aku asik nk pk je? aku nasihatkan dri aku sndri, knpa aku msh nk pk mslh tu? akn selesai ke kalo hnya dgn bfkr je? org lain lg byk mslh..lg berat mslh yg tuhan uji diorg.
aku motivasikan dri aku sndri..aku naikkan smgt aku sndiri.. x perlu utk mengadu domba.. tuhan x suka org yg mngadu domba ni..tp kalo mngadu kat Dia je xpe..
ari tu..akak usrah aku btau.. kalo kita sedang bersedih, kita selalu nk kn pelukkan dri seseorg..tp selalunya org yg kita nk kan pelukkan tu xda kat dpn mata kita..kan? atau mungkin kita x blh peluk org tu..haha
sebenarnya lg elok kalo bila ada mslh.. kita mntak pelukan dri Dia..wlpn kita x mntak scra khusus..sbenarnya..Allah dh pun peluk kita sblm kita yg mntk..MasyaAllah...
bila aku fkr balik..aku dh x menangis wlpn aku ada mslh kblangn ni...sbb nya apa?
sbb nya..stiap kali aku ada mslh..aku bdoa pd Allah..berikan aku pelukan utk meredakan kekusutan lam hati aku...Alhamdulillah..:) wlpn x dpt lg jln penyelesaiannya..tp hati aku dh cukup reda pun jadilah..
lg 1...bila kita ada mslh dan kita luah kat seseorg yg kita percaya..sbnrnya itu x brapa elok utk kita..sbb nya..wlpn kita dh merasa ringan kat hati, x berat lg kepala..tp kita lupa..lepas tu bila kita dh meluahkan utk kali pertama, kita akn luahkan lg mslh tu berulang kali..
perbuatan tu sm seperti kita mngadu....seolah2 bnda tu kita x blh buat..seolah2 kita ni dh mmg xda upaya lg nk cri ikhtiar lain nk selesaikan mslh tu..kita seolah2 memanjakn diri kita..
cba fikir sejenak..baik ke kalo kita asik nk mngdu kat org? elok ke prbuatn tu?
kita seolah2 dh tunjukkan klemahan kita kat org lain tau x? kita seolah2 bgtau kat org lain yg kita ni dh bputus asa..knpa setiap kali bla kita ada mslh, kita akn ckp, "argghh...knpa perlu aku yg hadapi bnda ni semua? kat mn aku nk ngadu ni? sapa yg nk dgr mslh aku? perlu ke aku jmpa kaunselor? " hahah..
kat ctu dh mnunjukkan yg kita ni lupa pd Tuhan kita...walhal Tuhan kita sentiasa ada utk mndengar mslh kita. utk tlg ringankan mslh kita..tp knpa kita msh  x fkr sal Dia..

buat pertama kalinya aku jmpa org mcm abey..klasmate aku. dia x prnh tunjuk muka dia ada mslh. dia x prnh x senyum. dia sntiasa senyum. mungkin ada org yg ttanya2, dia tu cam xda mslh je..sntiasa senyum..
sebenarnya, manusia mn yg xda mslh? setiap org ada mslh..mn tahu mungkin abey ada mslh yg lg berat dri kita kn..who noe.. tp abey ttp hadapi semua tu dgn snyuman manis dia.. dan snyuman itu yg menawan hati mkwe dia..hee..abey2..

chia you2 min! u can do it! ahaha..
sory kalo ada yg x stuju an sttement aku ke ape ke an..itu sekadar pndangan aku. jgn kecik ati.

No comments:

Post a Comment