Wednesday, February 16, 2011

titian perjalanan..

aku teringat kat kelas bel260(BI) ari tuh..klas sir fadzley. dia bagi task kat kitorg, "draw a symbol to describe ur past, present and ur future then present it to class." so, aku buat la..ms sir tu bg contoh n sedang mnerangkan kat klas, otak aku dh ligat dh bfikir..apa aku nk buat..apa aku nk lukis..masa tu, aku teringat an Beloved aku..dia prnah tulis lam buku catatan khidupan aku. dia ckp..dari dia kecik sampai besar dia berpegang pd lima bnda yg sentiasa mnyusuri perjalanan hidup dia. 1.jalan raya 2. perspektif pokok 3. pangkalan jeti 4. ombak laut 5. matahari.
emmm...dia x huraikan plak apa mknanya bnda2 2 bg dia..xpelah. then..aku pun terfikir lah...apa bnda yg aku nk kaitkan dgn kehidupan aku dri dulu smpai la skrg dan smpai lah ms hadapan..guess what..aku pilih jln raya.. x da kaitan an apa yg Beloved aku buat k..
for my past, aku lukis jln yg ada byk simpang. simpang yg berliku. setiap persimpangan tu aku lukis smiley yg ada bmcm2 bntuk expresi muka. ada sedih, menangis, blur, takut dan muka x brsalah. pastu ada 1 main road. kat main road tu aku lukis kartun bdk kecik dgn expresi muka dia happy.
for present..aku lukis jalan jugak..tapi hanya ada 2 cabang. kedua-dua cabang tu aku lukis tanda tanya. dan kat main road dia aku lukis kartun sdg pegang buku dgn expressi muka blur..haha..nnti aku terangkan eyk..
then..future..aku cuma lukis ada 1 jalan je..kat pghujung jalan aku lukis bintang, bentuk hati, topi dan skroll. kat permulaan jln tu aku lukis smiley espressi muka gmbira.

persoalannya..knpa aku pilih jalan raya..?

first..jalan raya yg bersimpang2 tu mnunjukkan ms aku kecik2 dulu. mang ada byk knangan pahit, manis, payau..pndek kata semua ada..aku x pernah lupa apa yg berlaku kat masa lalu aku..dan aku sgt mghargai waktu itu. aku buat salah, aku kna marah kna pukul..dan itu mndidik aku. aku jatuh tersungkur ms bermain, aku bgun smula dan main lg..org lain sibuk dgn mslh dunia, aku hnya duduk diam dan x fikir apa2 dan hanya gmbira..mmg sgt indah wktu dulu2..rindunye pd ms lalu. utk brpatah balik adalah perkara yg mustahil berlaku. yang pahit jadikan pngajaran dan yg manis jadikan kenangan. Beloved aku sntiasa ingatkan aku, jgn buat kesilapan yg sama berulang kali..perbuatan tu sma sprti org yg x prnh belajar mmperbetulkan diri..


present..jalan yg bercabang dua..kartun dgn muka blur..itu mnunjukkan aku sekarang. sekarang aku hnya ada 2 pilihan..nak jdi baik atau nk jdi jahat. nk berjaya atau nk gagal. nak senang atau nk susah.. aku sntiasa teringt an petikan ni.. "bukan senang nak jdi senang, dan bukan susah nak jd susah." Beloved prnh bgtau..jgn buat sesuatu tu alang2, buat biar smpai abis. alang2 menyeluk pekasam, biar sampai ke pngkal lengan. cewahh..mcm karam singh plak.. aku harus berusaha sekarang utk mndptkan ms depan yg cerah.
aku nk jd mcm Beloved aku, sampai bila2 pun x prnh abis mnuntut ilmu. bagi aku, Beloved aku tu adalah role model aku.. aku teringat an jnji aku pd dia. Beloved ckp, kalau blh dia xnk aku jd ckgu..dia nk aku tunjuk kat dia yg aku ni blh lbih berjaya lg dr dia. dan kalau ditakdirkan utk jd seorg pndidik sekalipun, dia xnk aku hnya sekadar guru biasa. woww..ms tu aku trfikir..boleh ke aku? huhu..insyaAllah.aku hnya melemparkan senyuman kat Beloved... Beloved byk dh mngajar aku erti khidupan.


next..future..hnya ada satu jalan..iaitu jalan yg lurus...setiap org punyai impian...x kisah lah besar mn pun impian tu..dan aku pun ada jgk..masa dpn aku adalah umpama jln yg lurus ni..biarpun pnjg dan perlukan ms yg lama nk smpai ke pghujungnya, aku tetap akn mnyusuri jln tu. harapan tu bkn hnya pd aku seorg..ttpi..parents aku, fmly aku dan Beloved aku pun mngharap pd bnda ys sma..impian aku...aku nak jdi seorg yg berjaya...yg ada kerjaya, punya firma sndri..aku nk bahagiakn parents n Beloved aku...

jalan raya ni umpama hidup aku..kdg2 sesak..kdg2 lengang...hmm..betapa aku brsyukur punya khidupan skrg.. aku syg family aku..dan Beloved aku..

hmm..x sempat aku nk present lam kelas..dh abis ms dh pun..so aku present kat blog ni je ler...haha..

No comments:

Post a Comment