Thursday, February 17, 2011

usrah

salam..
tadi aku join usrah.... sedikit sebanyak semenjak aku masuk uitm nih..
byk ilmu agma yg aku dh pelajari..tggl nk aplikasikan dlm kehidupan aku je lg..
aku perlukan masa utk lakukan anjakan paradigma dlm diri aku..bukan senang nk berubah tau..
lbh2 lagi nk berubah jd lbh baik.. bukan nk mnunjuk..tp inilah kenyataan.. usrah ni adalah salah satu proses aku nk perbetulkan diri. muhasabah dan tarbiahkn diri ini..utk mndekati Dia dan mngenali Dia lbh dekat lg..
insyaAllah..
kita ni umpama pokok... Aqidah tu umpama Akar kita. Ibadah plak umpama Batang pokok. Fardhu Kifayah adalah Ranting atau Dahan. dan..Akhlak umpama Buah yg terhasil...

seperti mn kejadian pokok..bila akarnya teguh, batang dia pun akn kuat. seterusnya ranting dan dahan2 dia juga kuat..bilamana bhgian2 pokok yg lain tu kuat..buah yg terhasil adalah buah yg berkualiti..cantik..segar..malah sedap...

kita pulak..bergantung pd aqidah kita. andainya aqidah kita rapuh, maka rapuh lah segala2nya. tp seandainya aqidah kita kuat..maka hasilnya akhlak kita pun mstilah baik dan berkualiti.

itu apa yg akak usrah tu slalu ulang..kitorg bncang byk bnda..dri prkara yg kecik hgga lah yg besar..
aku tya akak tu td, kalo keyakinan kita kat Allah dh kuat..kalo kita mmg yakin dh..n x meragukan Dia, tp kita ttp buat jgk dosa tu..adakah kita akn dtrma oleh Dia..

akak tu jwb.."ada seorg shbt pd zmn dulu ni, dia dh bunuh ramai org..sehingga lah org yg ke seratus dia jmpa,    dia brtnya..aku dh bunuh seramai 99 org dh. kalau aku btaubat sekarang adakah aku akn dtrima Allah? org tu pun jwb, kau xkan dtrima olehNya sbb kau dh bunuh ramai org. lalu itu, dia bunuh org tu. maka dia pun mngmbara lh lg, trjmpa an sorg ulama. dia tnya lg prkara yg sma.. ulama tu jwb, kalo ko bunuh 1000 org sekalipun, selagi nyawa ko msh tidak dhujung tengkuk dn ko msh brtaubat pd Nya, maka Dia akn ampunkan segala dosa ko.."

apa mksud akak tu? mksud dia..bilamana kita buat dosa..dan bertaubat..dan buat lg..dan taubat lg..selagi ko msh ingt nk bertaubat selagi tu ko akn dtrima Allah.. woww..MasyaAllah..
hmm..aku rs dh tlalu byk dh dosa yg aku buat spnjg aku hidup ni..

sepanjang kat kmpus ni..aku dh byk memerhatikan sekeliling..ada byk ragam yg aku dh jmpa...ada yg mcm tu..ada yg mcm ni..bila aku bergaul ngan org yg bertudung labuh ni..aku rs cm aku ni kerdil sgt2.. apa x nya, diorg suma bc al quran fasih..ada plak yg boleh hafal surah..mcm aku ni? hnya basic2 je ada..akidah aku xkuat..dan aku msh mncari..itu sbbnya aku letak blog aku ni mncari pintu kejayaan, sbb aku nk buka pintu tu..aku nk aku berjaya..kalo org lain blh, knpa aku xblh kan? x mustahil bg aku, kalo aku sekarang bertudung singkat dn just pakai t-shirt lengan pndk..tp suatu ms nnti aku bertudung labuh plak.. aku x malu utk mnyatakan aku mmg ada impian yg mcm tu..keinginan ni lma2 jd impian.. x mustahil bg aku..manusia blh berubah..

emm..setiap org msti nk kan yg terbaik utk diri masing2 kan..mcm tu jgk aku. aku sntiasa nk kan yg terbaik utk diri aku. biarpun seringkali terkeluar dri landasan.. tp kalo hati ni msh ingin mncari hidayah..insyaAllah aku akn blh..
emm..dh la...nk tdow..salam..

2 comments:

  1. selamat menjalani peneutralan diri..sesungguhnye allah sentiasa mendampingi hamba2 Nya yg selalu berniat utk menaingkatkan keimanan padaNya....amin~~

    ReplyDelete
  2. insyaAllah mar..setiap org inginkan yg terbaik buat dri masing2..moga kita sma2 mndapat rahmat dariNya..

    ReplyDelete